Tilbage til Menu
Nåde Åbner Dit Hjerte
af Josef Prince

Kan du ikke se, hvor vidunderligt venlig, tolerant og tålmodig Gud er med dig? Betyder det ikke noget for dig?
Kan du ikke se, at hans venlighed har til hensigt at vende dig fra din synd?
Romerne 2:4 NLT.

Du er nødt til at elske historien om den korte, lille Zakæus, der havde klatret op i et platantræ i håb om at få et glimt af Jesus, mens han gik forbi (Luk 19:1-10). Zakæus var en korrupt skatteopkræver, en rig synder.

Men da Jesus talte til ham, i stedet for at give ham de ti bud, viste Jesus ham nåde (ufortjent gunst) og inviterede sig selv til Zakæus' hus. Selvfølgelig var de religiøse mennesker i mængden utilfredse og sladrede indbyrdes og sagde: "Han er blevet gæst hos en mand, der er en synder" (Luk 19:7).

Se nu hvad der skete i Zakæus' hus. Før middagen var slut, gav Zakæus sin rigdom væk til de fattige og gav erstatning til dem, som han havde forurettet, og Jesus forkyndte frelse over Zakæus' hus.

Jeg tror, at det var Helligånden, der satte denne historie side om side med historien om den rige unge hersker i Lukas 18. Jeg tror ikke på, at de to historier i Lukasevangeliet skete kronologisk. Men jeg tror, at Helligånden placerede dem i denne guddommelige rækkefølge for at vise os de modstridende virkninger af at være under lovens pagt og at være under nådens pagt.

Da den rige unge hersker kom og pralede af sin lovoverholdelse, svarede Jesus med loven , og den unge mand gik bedrøvet bort (Matt 19:22). Men da Jesus ikke gav nogen lov og viste sin nåde , åbnede det ikke kun Zakæus' hjerte, men også pengepungen på en engang korrupt skatteopkræver.

Det er virkelig nådens kraft! Det fører en til sand omvendelse. Ser du, når du oplever Guds nåde, kan du ikke lade være med at være gavmild.

Efter at Jesus overøste Zakæus sin ubetingede kærlighed og nåde, flød hans hjerte over af Guds ufortjente gunst. Zakæus vidste dybt i sit hjerte, at han som synder og korrupt skatteopkræver ikke fortjente at få Jesus til hans hus.

Men Guds godhed oversteg langt hans forventninger. Og ligesom Peter blev bragt på knæ, da han så Jesu godhed, blev Zakæus ført til omvendelse, da han oplevede Jesu godhed.

I modsætning til den unge hersker vidste Zakæus, at han ikke havde fortjent noget, og derfor var Jesus i stand til at udøse nåde over ham. Ser du, lovens rolle er at bringe dig til et sted, hvor du på ingen måde ved, at du ikke kan gøre noget for at fortjene Guds frelse og velsignelser, og hvordan du kun kan stole på hans nåde. Hans nåde vil give dig alle de velsignelser, du har brug for, og forvandle dit liv.

Min ven, vores himmelske Fader venter på, at vi giver op på vores egen indsats. I det øjeblik du begynder at omvende dig fra alle de døde gerninger, som du har gjort for at forsøge at kvalificere dig til og fortjene Guds accept og velsignelser, vil Gud overøse dig sin rigelige nåde – hans ufortjente gunst. Vend i dag dine øjne væk fra dig selv og se dig selv nyde Guds ufortjente gunst under den nye nådes pagt. Se dig selv tilgivet og retfærdig med Jesu retfærdighed. Vær optaget af ham og hans nåde, og ligesom Zakæus vil du blive forvandlet indefra og ud.

Til Dag 42
OP